بلاگ

سیاست‌گذاری فضای مجازی

عموم و مسئولیت‌ناپذیری در حوزه سکوهای محتوای کاربرپدید

در سال‌های اخیر، واژه «حکمرانی» و البته حکمرانی خوب، حداقل در میان فعالان سیاسی رواج بسیاری پیدا کرده است و اگر نگوییم هم‌اکنون، دیر نیست زمانی که این واژه از «نقل محافل» و «زینت‌المجالس»، به «لق‌لقه...

زبان و ادبیات

بیگانگی حوزه‌های علمیه با دانش‌های روز زبانی

سخن نخست، جایگاه زبان به‌جد معتقدم که اگر حاج‌قاسم و امثال حاج‌قاسم نبودند، ما اکنون به عربی داعشی صحبت می‌کردیم یا به زبان دیگری که مشخص نبود چیست یا داشتیم برای حفظ زبان فارسی می‌جنگیدیم. اگر...

سیاست‌گذاری فیلم و سینما

جشنواره فیلم فجر، چگونه «جشنواره فیلم فجر» می‌شود؟

الف) آیا جشنواره فیلم فجر موفق است؟ جشنواره فیلم فجر هر سال برگزار می‌شود. در تمام سالگردهای انقلاب اسلامی، جشنواره فیلم ملی ایران طی 41 دوره به عنوان بزرگترین رویداد سینمایی و حتی بزرگترین رویداد...

گردشگری

تحلیلی سیاستی بر گردشگری داخلی

۱)مقدمه بسیاری از صاحب­نظران گردشگری، از صنعت گردشگری به‌عنوان صنعت شیشه‌ای یاد می­کنند؛ چراکه به‌شدت تحت تأثیر محیط و عناصر بیرونی خود اعم از اقتصادی، سیاسی، فرهنگی-اجتماعی و… قرار داشته و...

تبلیغ

تأملی بر الگوی امام محله؛ یک راهبرد میدانی مؤثر در زیست‌بوم فرهنگی تبلیغی

در کشور عزیز ما ایران از دیرباز تاکنون، روحانیتِ حاضر در متن مردم، نقش مؤثری را در هدایت، دعوت به سوی خدا و ارزش‌های الهی و همچنین ترویج اخلاق در جامعه ایفا نموده است؛ چه بسیار افرادی که سابقه‌ چندان...

سیاست‌گذاری فرهنگ عمومی

معرکه‌گیری برای شهرت: حاشیه‌ای بر سیاست‌گذاری سلبریتی ایرانی

اینکه «مسأله‌ها» دقیقا در چه لحظه خاصی و برای چه کسانی «مسأله» می‌شوند، بسیار مهم است. مثلا برای نهادهای فرهنگی جمهوری اسلامی و سازمان‌های رسانه‌ای حاکمیت، سلبریتی در لحظه‌ای تبدیل به مسأله شد، که...

سیاست‌گذاری فضای مجازی

هوش مصنوعی: هنر، روزنامه‌نگاری و رسانه؛ تأملی در ChatGPT

مقدمه در کمتر از 3 ماه، برنامه هوش مصنوعی [1]ChatGPT به یک پدیده فرهنگی و اجتماعی تبدیل شده است. این ربات هوش مصنوعی[2] توسط شرکت نرم افزاری OpenAI، توسعه داده شده و به صورت رایگان قابل دسترسی است...

سیاست‌گذاری

بازسازی نظام مجوزدهی فعالیت‌های فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

مقدمه حضور فعال گروه‌های خودجوش مردمی و انقلابی در میدان فرهنگ و رسانه، همواره یکی از مباحث مهم مطروحه در حوزه فرهنگ و رسانه کشور بوده است. مع‌الوصف تاکنون ظرفیت‌های مکتوم موجود در حوزه‌هایی نظیر:...

بازی‌های ویدیویی

گیمینگ؛ فراتر از بازی کردن

مؤسسه نیوزو[1] که ازجمله معتبرترین موسسات تحقیقاتی در حوزه مطالعات بازی در دنیا به شمار می‌آید، در یکی از پیمایش‌های اخیر خود به تحلیل نحوه مواجهه و تعامل افراد با بازی‌ها در سال ۲۰۲۲ پرداخته است.[2]...

فضای مجازی

رمزکلیدِ یکتا (NFT)؛ پیروزی حاشیه بر متن

مقدمه قرن‌ها، و چه بسا هزاره‌‌هاست که ارزش هر کالایی بر اساس شیوه‌هایی کهن مانند عرضه و تقاضا تعیین می شود. طلا کم و متقاضی آن زیاد است؛ به همین دلیل ارزش آن بالاست. سنگ‌ها و فلزات قیمتی دیگر نیز به...