موضوع - فضای مجازی

سیاست‌گذاری فضای مجازی

عموم و مسئولیت‌ناپذیری در حوزه سکوهای محتوای کاربرپدید

در سال‌های اخیر، واژه «حکمرانی» و البته حکمرانی خوب، حداقل در میان فعالان سیاسی رواج بسیاری پیدا کرده است و اگر نگوییم هم‌اکنون، دیر نیست زمانی که این واژه از «نقل محافل» و «زینت‌المجالس»، به «لق‌لقه...

سیاست‌گذاری فضای مجازی

هوش مصنوعی: هنر، روزنامه‌نگاری و رسانه؛ تأملی در ChatGPT

مقدمه در کمتر از 3 ماه، برنامه هوش مصنوعی [1]ChatGPT به یک پدیده فرهنگی و اجتماعی تبدیل شده است. این ربات هوش مصنوعی[2] توسط شرکت نرم افزاری OpenAI، توسعه داده شده و به صورت رایگان قابل دسترسی است...

فضای مجازی

رمزکلیدِ یکتا (NFT)؛ پیروزی حاشیه بر متن

مقدمه قرن‌ها، و چه بسا هزاره‌‌هاست که ارزش هر کالایی بر اساس شیوه‌هایی کهن مانند عرضه و تقاضا تعیین می شود. طلا کم و متقاضی آن زیاد است؛ به همین دلیل ارزش آن بالاست. سنگ‌ها و فلزات قیمتی دیگر نیز به...

فضای مجازی

حکمرانی مردمی در تولید محتوای فضای مجازی

انسان امروزی در دنیای انفجار اطلاعات زندگی می‌کند و در حال طی کردن انقلاب هوش مصنوعی است. به واسطه ایجاد شبکه‌های اجتماعی حجم انبوهی از محتوا در فضای مجازی در حال تولید و ظرفیتی ایجاد شده است که...

تبلیغ فضای مجازی

روحانیون بلاگر؛ استحاله‌ای برای جامعه دینی

در جهان رسانه‌ای کنونی، پژوهشگران حوزۀ ارتباطات دینی و دین و رسانه، رویکردها و جهان‌بینی‌های مختلفی را در پیوند میان دین و رسانه داشته‌اند و می‌توان از سه رویکرد اصلی در این حوزۀ موضوعی یاد کرد که به...

فضای مجازی

بَرّ جدید و سهم گفتمان ایران

الفُرصَه تمُّر مرِّ السَحاب … / فرصت مانند ابر رونده می‌گذرد … (مولی علی (ع)، نهج االبلاغه، حکمت ۲۱) ساعت صفر رسانه‌های اجتماعی[i] به عنوان زیرشاخه‌ای از شبکه‌های اجتماعی، حضوری فعال در...